>

22 December 2013

HIKMAH YANG TERSEMBUNYI

Assalamualaikum sahabat

Sahabat, pernah tak kamu dengar bahawa setiap yang berlaku itu pasti ada hikmahnya nanti…pernahkan??

Ya benar

Cuma bezanya, kita sedar ataupun tidak tentang hikmah itu.

Suatu waktu dahulu saya pernah bersedih kerana apa yang saya mahukan tidak dapat. Digantikan dengan sesuatu yang lain. Tetapi, hari ini saya sedar bahawa sesuatu yang baru itu sebenarnya lebih bagus dan sesuai dengan saya.

“Sesungguhnya, Allah akan berikan apa yang kita perlu. Bukannya apa yang kita mahu.”

“…Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”-Surah Al-Baqarah ayat 216

Suatu waktu dahulu juga saya pernah diuji. Terpaksa menerima sesuatu walaupun hati tidak rela. Terpaksa berkorban masa dan tenaga demi tanggungjawab yang diberi. Susahnya mahu ikhlaskan hati disaat diri mula terasa penat untuk memikul semua itu. Berlalunya masa, saya mula sedari bahawa terlalu banyak hikmah yang Allah sediakan untuk saya disebalik ujian itu. Banyak juga yang saya perolehi daripada ujian itu.

“Allah tidak akan menguji hambanya melebihi kemampuan.”

“bahawa sesudah kesulitan ada kemudahan.”-Surah Al-Insyirah

Disebalik ujian, pasti ada hikmah yang tersembunyi. Antaranya:-

1)  Tanda Cinta/Tanda Rindu

Ujian adalah tanda cinta dan rindu Allah kepada hambanya.

“Sesungguhnya besarnya pahala yang kita perolehi bergantung besarnya dugaan, dan Allah apabila mencintai suatu kaum, maka Allah akan menguji mereka. Barang siapa yang reda, maka ia akan mendapatkan keredaanNya dan barang siapa yang kesal terhadapnya, maka ia akan mendapatkan kemurkaanNya.”

Ketika Allah rindu akan hambanya, Allah akan mengirimkan sebuah hadiah istimewa melalui malaikat Jibril yang isinya adalah ujian.

“Pergilah pada hambaku lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya.”

Sahabat, Allah sangat suka mendengar doa hambanya.. Allah suka dan rindu akan rintihan hambanya.

2) Belajar Erti Sabar

Sahabat, tahukan bahawa Allah sangat suka dan cinta orang-orang yang sabar.

“Dan ingatlah Allah sentiasa mengasihi orang-orang yang sabar.”

3) Lebih Dekat Dengan Allah

Apabila ditimpa ujian, kita selalunya akan lebih dekat dengan Allah. Akan lebih mengingati Allah. Apabila ditimpa ujian, kita akan bersungguh memohon pertolongan Allah. Betulkan??.. saya juga begitu… kita manusia mudah lupa… dan mungkin ujian merupakan jalan Allah untuk kita ingat kepada Nya.

4) Membersih Hati

Manusia yang tidak diuji dengan ujian mudah menjadi takbur. Ujian adalah rahmat Allah. Ujian dapat membersihkan jiwa dan menyucikan iman.

Sahabat, sekiranya nanti kamu diuji, ingatlah bahawa setiap yang berlaku itu pasti ada hikmahnya nanti. Cuma mungkin kita sahaja belum tahu apa hikmah yang tersembunyi. Allah kan maha penyayang

*p/s: pasti ada sesuatu yang lebih baik disebalik semuanya

2 comments: